Research Support ToolClose Window

Warning: array_merge() [function.array-merge]: Argument #2 is not an array in /home/wwwroot/edujn/rst/include/rstfunctions.inc.php on line 200

Warning: array_filter() [function.array-filter]: The first argument should be an array in /home/wwwroot/edujn/rst/include/rstfunctions.inc.php on line 200

Warning: join() [function.join]: Bad arguments. in /home/wwwroot/edujn/rst/include/rstfunctions.inc.php on line 200

Warning: array_merge() [function.array-merge]: Argument #2 is not an array in /home/wwwroot/edujn/rst/include/rstfunctions.inc.php on line 200

Warning: array_filter() [function.array-filter]: The first argument should be an array in /home/wwwroot/edujn/rst/include/rstfunctions.inc.php on line 200

Warning: join() [function.join]: Bad arguments. in /home/wwwroot/edujn/rst/include/rstfunctions.inc.php on line 200
Article Metadata

The Research in Educational Policy of the Government in Southern
Border Provinces (1997 - 2007)
การวิจัยนโยบายของรัฐเกี่ยวกับการศึกษาในจังหวัดชายแดนภาคใต้
พ.ศ. 2540 - 2550


Dublin Core PKP Metadata Items Metadata for this Document
1. Title Title of document The Research in Educational Policy of the Government in Southern
Border Provinces (1997 - 2007)
การวิจัยนโยบายของรัฐเกี่ยวกับการศึกษาในจังหวัดชายแดนภาคใต้
พ.ศ. 2540 - 2550
2. Creator Author's name, affiliation, email ฟ้ารุ่งสาง, บรรจง; ; wweahaso@bunga.pn.psu.ac.th
3. Subject Discipline(s)
3. Subject Subject(s)
4. Description Abstract This research about the educational policy of the government in the southern border provinces during B.E.2540 - 2550 The objectives of this research were to 1) study the factors affecting to the educational development policy of the government in the southern border provinces, 2) study the government's educational policy effecting to the social factors which affected to the educational development policy in the aspect of the educational management for the southern community, 3) study the result of the government's educational policy following the National Education Act B.E.2542 to present time about the educational management for the southern community and 4) compile the resolution for the Government's educational policy in the southern border provinces at the present time and in the future. The results found that 1) The factors effecting to the educational development policy of the government in the southern border and the educational policy formulation were the historical factor, the security factor, the religious and cultural factor as well as the government administration problems. Therefore, the educational management policy leading to the education reform must consider such basic factors to be concordant with the effective educational management in the local area in the future. 2) During the past educational management, the government focused on the educational management policy following the National Education Act B.E.2542 - 2545 which was the policy to promote the educational opportunity for the people, both at the local and national level. Moreover, to the southern border, there were the educational strategies following such Act to create the more suitable policy for the local conditions. 3) Regarding of the government's educational policy, it found that the government was successful with the educational opportunity expansion but still needed to define the operational frame to be consonant with the local situations including the efficiency improvement of the educational administrative system, the curriculum and the personnel development which were the important strategies for the educational management in the southern border. 4) The government should issue the policy to create new strategies to develop the local education suitable for the social and cultural context as well as the social, economic and political development based on the peaceful means of learning to calmly understand the existence of the community's people at the local, national and international level.

Key words : Educational Policy of the Government, Southern Border Provinces

บทคัดย่อ

การศึกษาวิจัยนโยบายการศึกษาของรัฐในจังหวัดชายแดนภาคใต้พ.ศ. 2540 - 2550 การ วิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ปัจจัยที่มีผลต่อนโยบายพัฒนาการศึกษาของรัฐบาลในพื้นที่จังหวัด ชายแดนภาคใต้ 2) นโยบายการศึกษาของรัฐบาลที่มีต่อสังคมท้องถิ่นภาคใต้ในลักษณะการจัดการ ศึกษาเพื่อชุมชนภาคใต้ 3) ผลจากนโยบายการศึกษาของรัฐตามพระราชบัญญัติการศึกษาชาติ พุทธศักราช 2542 จนปัจจุบันในเชิงการจัดการศึกษาเพื่อชุมชนท้องถิ่น และ 4) ประมวลแนวทางการ จัดการศึกษาภาคนโยบายสำหรับพื้นที่จังหวัดชายแดนภาคใต้ในปัจจุบันและอนาคต ผลการวิจัยพบว่า 1) ด้านปัจจัยที่มีผลต่อนโยบายพัฒนาการศึกษาของรัฐในชายแดนภาคใต้ที่ส่งผลต่อการกำหนด นโยบายการศึกษา คือ ปัจจัยด้านประวัติศาสตร์ ปัจจัยด้านความมั่นคง ปัจจัยด้านการศาสนาและ วัฒนธรรมและปจั จัยดา้ นปญั หาการบรหิ ารราชการ ดังนนั้ การจัดการศึกษาเพอื่ นำไปสแู่ นวทางการปฏิรปู การศึกษาต้องคำนึงปัจจัยพื้นฐานดังกล่าวจึงจะสอดคล้องกับการดำเนินการศึกษาในพื้นที่อย่างสัมฤทธิ์ ผลได้ในอนาคต 2) ด้านนโยบายการศึกษาของรัฐบาลที่มีต่อสังคมท้องถิ่นภาคใต้ในลักษณะการจัด การศึกษาเพื่อชุมชนภาคใต้พบว่า การจัดการศึกษาที่ผ่านมารัฐเน้นการจัดการศึกษาจากนโยบายของ พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติทั้งฉบับพ.ศ. 2542 - 2545 นับเป็นนโยบายที่มุ่งหวังการส่งเสริม โอกาสทางการศึกษาแก่ประชาชนทั้งระดับท้องถิ่นและระดับประเทศ สำหรับในพื้นที่ชายแดนภาคใต้ได้ มีการสร้างยุทธศาสตร์การศึกษาที่เป็นไปตามแนวพระราชบัญญัติดังกล่าว และควรนำมาสร้างนโยบาย ที่เหมาะสมกบั สภาพการณ์ในท้องถนิ่ ให้มากยิ่งขนึ้ 3) ดา้ นผลดา้ นนโยบายการศึกษาของรฐั พบว่า รัฐ ได้ประสบผลสำเร็จส่วนหนึ่งคือ ด้านการขยายโอกาสทางการศึกษาแต่ยังต้องสร้างกรอบการดำเนินการ ใหเ้ ขา้ กบั สถานการณท์ อ้ งถนิ่ รวมทงั้ การปรบั ปรงุ ประสทิ ธภิ าพระบบการบรหิ ารการศึกษา หลักสตู รการ ศึกษาและการพัฒนาบุคคลากรที่นับว่าเป็นยุทธศาสตร์สำคัญในการจัดการศึกษาชายแดนใต้ให้ชัดเจน มากขึ้น และ 4) ด้านประมวลแนวทางการการจัดการศึกษาภาคนโยบายสำหรับพื้นที่จังหวัดชายแดน ภาคใต้ในปัจจุบันและอนาคตพบว่า รัฐควรมีนโยบายการสร้างยุทธศาสตร์ใหม่ที่สามารถพัฒนาการ ศึกษาท้องถิ่นในลักษณะที่เหมาะสมกับบริบทสังคมวัฒนธรรมเพื่อให้เกิดการพัฒนาทุกมิติของสังคม เศรษฐกิจ การเมือง บนพื้นฐานสันติวิธี การเรียนรู้เพื่อเข้าใจการดำรงอยู่ของประชาคมทั้งระดับ ท้องถิ่น ระดับประเทศและมีมิติของการดำรงอยู่ในสังคมนานาชาติได้อย่างสันติและพัฒนา

คำสำคัญ: นโยบายการศึกษาของรัฐ, จังหวัดชายแดนภาคใต้
5. Publisher Organizing agency, location
6. Contributor Sponsor(s)
7. Date (YYYY-MM-DD) 2009-01-19
8. Type Status & genre Peer-Reviewed
8. Type Method
9. Format HTML or PDF
10. Identifier Universal Resource Indicator http://educms.pn.psu.ac.th/edujn/viewarticle.php?id=109
11. Source Journal/conference title; vol., no. (year)
12. Language English=en en
13. Relation Supp. Files
14. Coverage Geo-spatial location, chronological period, research sample (gender, age, etc.)
15. Rights Copyright and permissions Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.


Metadata is used to index research and support related search functions. The Dublin Core Metadata Initiative represents an emerging standard for indexing the source and content of documents. These standards have been employed by the Open Archives Initiative to enable "harvesting" and searching of document metadata across multiple research databases. In this case, the metadata tags have been further defined to improve the indexing of scholarly papers, articles and theses within the Public Knowledge Project.
Close Window

The Research Support Tool was developed by The Public Knowledge Project